BUCHALTER II - program księgowy dla średnich firm Demo - program ksiegowy r2
Widok programu księgowego
 
  FAQ

SZUKAJ: 
 
 


Wszystkie pytania i odpowiedzi, prezentowane na tej stronie, pochodzą z korespondencji pocztą e-mail naszej firmy z użytkownikami programu Buchalter WIN. Wszystkie teksty zamieszczone są bez zmian, z zachowaniem oryginalnej pisowni. Usunięte zostały nazwiska, nazwy firm i adresy naszych korespondentów.

FAQ / Buchalter - 2015 rok / Marzec

Pytanie
Proszę o instrukcję jak wygenerować załącznik ZD do deklaracji VAT.
Odpowiedz
W celu prawidłowej kontroli korekty vat przez program, pierwszym krokiem jest wprowadzanie płatności do dokumentów za pomocą kasy uruchamianej klawiszami CTRL+K zarówno dla dokumentów sprzedaży jak i zakupów, następnie obliczenie korekt PODATKI-VAT-KOREKTY. Po obliczeniu korekt vat zostaje kwestia przeniesienia ich na deklarację za pomocą kombinacji klawiszy ALT+F5, dopiero wówczas zostanie wygenerowany załącznik VAT-ZD.
 
Pytanie
Mam trudności z wysyłką PIT-11 za 2015. Przy pobieraniu UPO pojawia się komunikat STAT 401WERYFIKACJA NEGATYWNA- DOKUMENT NIEZGODNY ZE ZE SCHEMATEM XSD / typ dokumentu jest nieprawidłowy/. Proszę o pomoc
Odpowiedz
Ministerstwo Finansów zmieniło ostatnio schematy dot. PIT-11 za rok 2015, musieliśmy w związku z tym wprowadzić zmianę do wersji, przed chwilką wysłałam do Pana aktualizację 2015.01.
 
Pytanie
Mamy problem z pobraniem UPO po wysłaniu deklaracji VAT -7. Deklaracje za m-c styczeń i wcześniejsze za m-c luty zostały wysłano i UPO pobraliśmy bez problemu.Kilka ostatnich deklaracji wg systemu zostało wysłane natomiast przy próbie pobrania UPO wyświetla się komunikat z błędem.
Odpowiedz
Najprawdopodobniej jest to kwetia konfiguracji Państwa sieci, a dokładniej z ustawieniem katalogu kartotek wspólnych. Program przy pobraniu UPO nie może odnaleźć pliku z informacją o wysłanej deklaracji. Widać także, że UPO jest pobierane na innym stanowisku aniżeli była wysłana. Ścieżka wysłania odwołuje się do dysku C:, natomiast UPO do dysku Z:.
 
Pytanie
Mam problem z nagraniem archiwum na dyskietki w momencie gdy zapis wymaga więcej niż jednej. Wgranie archiwum na dysk komputerowy jest bezproblemowy. W momencie nagrywania danych na dyskietki zgłaszał się w poprzednich wersjach Buchaltera komunikat o potrzebie dogrania archiwum na kolejnej dyskietce. Obecnie pojawia się komunikat błędu sum kontrolnych, który nie jest poprzedzony komunikatem o kontynuacji zapisu archiwum na kolejnej dyskietce. Archiwuję dane roku 2014 i bardzo mi zależy aby można było zgrać je na dyskietki – stary sposób lecz najmniej zawodny w momencie odtwarzania danych z większej ilości ksiąg.
Odpowiedz
Od wersji 2015.01 w Buchalterze została wyłączona funkcja archiwizacji na dyskietkach, zapis można robić na pendrice, cd lub dysk.W nowej wersji zmienił się również sposób archiwizowania danych. Archiwum zostało podzielone na dwie części. Jedna część to dane firmy. W tym archiwum będą dane tylko jednej firmy, która została wybrana przy uruchomieniu Buchaltera (tak, jak poprzednio). Druga część, to dane wspólne dla wszystkich firm, które zawiera: kartoteki: * e-deklaracji (dla wersji Windows) * krajów * kursów walut * odsetek od zaległości podatkowych * odsetek ustawowych * urzędów skarbowych * wolnych dni (do obliczania odsetek) oraz * katalogi klientów * listę składników płac * opcje główne * parametry płacowe * parametry tabulogramów * tabelę podatkowa * dane użytkowników (i hasła). Miejsce, w którym zostaną zapisane archiwa można wpisać w oknie wyświetlanym po uruchomieniu archiwizacji. Ścieżka do archiwum składa się z katalogu wpisanego w głównych opcjach Buchaltera oraz katalogu, który wpisujemy w oknie archiwizacji. Np. jeśli jako katalog archiwum w opcjach głównych ustawimy "d:\" a w oknie katalog wpiszemy "arc", to archiwa zapiszą się jako: d:\arc\arc515.a01 d:\arc\arc5G15.a01 Archiwum o nazwie "arc5G15.a01" to archiwum danym wspólnych.
 
Pytanie
Na standardowej liście składników (rozumiem, że powinna się aktualizować wraz z aktualizacją programu) nie mamy takich kodów - dlaczego nie pojawiły się u nas te kody? Dopisane kody z dalszymi numerami działają już dobrze.
Odpowiedz
Nowa lista składników nie była dołączona do aktualizacji Buchaltera, ponieważ użytkownicy mogą mieć zapisane na niej własne składniki, a aktualizacja spowodowalaby ich utratę. Jeżeli użytkownik korzysta z listy standardowej, może ją pobrać z naszej strony internetowej (http://www.grafsoft.com.pl/index.php/id/8 ), pozostali użytkownicy powinni nowe składniki wpisać ręcznie.
 
Pytanie
Jestem użytkownikiem programu Buchalter II. Chciałam zapytać jak należy najprościej wprowadzać dokumenty i zapłaty aby można było monitorować płatności? Z jakiego modułu w tym celu korzystać aby dokonać korekty kosztów i korekty podatku VAT z tytułu niezapłaconych faktur?
Odpowiedz
Do wyliczenia korekty kosztów program pobiera dane z modułu EWIDENCJA-ZAKUPY dla kontrahentów którzy są vatowcami oraz z modułu KSIĘGA dla tych którzy vatowcami nie są. Do prawidłowego wyliczenia konieczne jest wprowadzanie terminu płatności, oraz dokumenty wprowadzone poprzez ewidencje musza być zaksięgowane. Wszelkie płatności do dokumentów zapisanych w ewidencji oraz w księdze należy wprowadzać poprzez KASĘ kombinacją klawiszy CTRL+K. Na obecną chwilę aby program prawidłowo wyliczył korekty kosztów należy wszystkie płatności uzupełnić w kasie. W wersji 5.18 została dodana możliwość automatycznego dopisania płatności do kasy. Funkcja jest uruchamiana klawiszami ALT+F5 zarówno z księgi jak i z ewidencji. W celu prawidłowej kontroli korekty vat przez program, pierwszym krokiem jest wprowadzanie płatności do dokumentów za pomocą kasy uruchamianej klawiszami CTRL+K zarówno dla dokumentów sprzedaży jak i zakupów, następnie obliczenie korekt PODATKI-VAT-KOREKTY. Po obliczeniu korekt vat zostaje kwestia przeniesienia ich na deklarację za pomocą kombinacji klawiszy ALT+F5. Do obliczenia korekty vat nie są brane pod uwagę dokumenty w których brakuje numeru NIP bądź jest on błędnie wprowadzony.
 
Pytanie
Proszę o pomoc w następującej sprawie:Pracownik ma ustalone zasady wypłaty wynagrodzenia do 10 dnia miesiąca za m-c poprzedni. Po sporządzeniu listy płac za m-c 2/2015 (w dniu 03.03.2015r.) w kolumnie "data wypłaty" pojawia się data 28.02.2015r. Faktyczna data wypłaty nastąpi dopiero 10.03.2015r. Próbując modyfikować listę płac w polu data wypłaty z 28.02.2015 na 10.03.2015 pojawia się komunikat: "DATA POZA MIESIĄCEM PENSJI, NACIŚNIJ DOWOLNY KLAWISZ..." Gdzie lub jak dokonać zmiany przedmiotowej "daty wypłaty" na 10.03.2015r. ?
Odpowiedz
Prawidłową formą wystawienia wynagrodzenia za miesiąc luty z wypłatą do 10 następnego miesiąca jest: Podaczas wystawiania listy płac wybieramy lista płac np. nr 1 za miesiąc trzeci, data wypłaty np. 10.03.15, natomiast w składnikach listy płac np. 11(wynagrodzenia zasadnicze) zakres od-do wpisujemy 01.02.15 do 28.02.15. Wynagrodzienie to, będzie jako koszt w miesiącu marzec, tak samo jak ZUS będzie generowany w marcu z zobowiązaniem do 10-15 marca. Podatek dochodowy od danego wynagrodzenia będzie również płatny w marcu. W przypadku absencji zasada jest taka sama, należy tylko w parametrach płacowych zaznaczyć, aby składniki wynikające z nieobecności były automatycznie przepisywane na listę płac, wówczas podczas jej wystawiania program zada pytanie " czy przepisać składniki wynikające z nieobecności za styczeń " na które należy odpowiedzeć T.
 
Pytanie
Mam pytanie. Czy mógł bym gdzieś otrzymać od państwa jakąś instrukcję obsługi buchaltera na temat jak np. wystawiać faktury vat ? krok po kroku opisane jak to się robi, ponieważ pracuję w firmie, gdzie czasami trzeba wystawić fv, a niestety nie ma w naszej firmie tak życzliwych osób, które są w stanie pokazać jak to się robi, wymagania są, a niestety brak przeszkolenia w tym kierunku, z góry dzięki za każde info.
Odpowiedz
Instrukcja użytkownika dostępna jest tylko w formie książki i jest płatna 25,00 zł netto (30,71 zł brutto) plus koszty wysyłki. Zachęcam do korzystania z naszej strony internetowej z zakładki FAQ http://www.grafsoft.com.pl/index.php/id/37/idd/0 gdzie mogą Państwo znaleźć odpowiedzi na niektóre pytania. Prowadzimy również serwis telefoniczny od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-17.00 pod numerami tel.22/622-33-79, 22/622-31-99 oraz e-mail pomoc@grafsoft.com.pl. Fakturę należy wystawić w module EWIDENCJA/SPRZEDAŻ/DOPISZ. Po uruchomieniu wyświetla okno wyboru typu dokumentu. Wyboru dokonujemy podając cyfrę umieszczoną przed opisem lub przesuwając podświetlenie klawiszami kursora i naciskając {Enter}. Po wybraniu typu dokumentu, jeśli wyłączona jest opcja automatycznej numeracji dokumentów, pojawi się okno do wprowadzenia numeru dokumentu. W oknie dopisania dokumentów sprzedaży znajduje się informacja, która dotyczy typu dostawy. W trakcie dopisywania lub modyfikacji opisu dokumentu wyświetlana jest lista z następującymi możliwościami do wyboru: 1. krajowa 2. wewnątrzwspólnotowa 3.eksport 4. płatnik-nabywca Typ dostawy decyduje o tym, w jakiej rubryce deklaracji VAT-7 zostaną umieszczone dane o sprzedaży. W polu KOD NABYWCY wpisujemy kod, jeżeli nabywca znajduje się na naszej kartotece i pamiętamy jego kod. Jeżeli nie, możemy nie wypełniać tego pola i wszystkie jego dane wpisać ręcznie lub poszukać nabywcy na liście. W tym celu naciskamy {F4} i wybieramy kontrahenta z listy. Gdyby okazało się, że na liście nie możemy go znaleźć, po naciśnięciu {F6} możemy dopisać nowego nabywcę. Ściągnięcie kontrahenta z listy powoduje przepisanie do wprowadzanego dokumentu jego danych adresowych, a także formy płatności, nazwiska osoby odbierającej i opisu zdarzenia gospodarczego. Po wprowadzeniu danych nabywcy możemy przystąpić do wypełniania pozostałych pól. Pole "opis" oznacza opis zdarzenia gospodarczego. Zawartość tego pola nie jest drukowana, lecz przy księgowaniu do księgi przychodów i rozchodów przepisywana do pola "opis zdarzenia gospodarczego". Jeśli w trakcie poruszania się po polach opisu dokumentu, w wierszu opisu klawiszy funkcyjnych pojawi się napis [F4] - Poz.Netto i [F5] - Poz.Brutto oznacza to, że możemy uruchomić wprowadzanie specyfikacji (pozycji) dokumentu odpowiednio od cen netto lub od cen brutto. Podczas pracy można skorzystać ze spisu towarów lub usług. W momencie gdy kursor znajduje się na polu "kod pozycji", można, za pomocą klawiszy funkcyjnych, zdecydować czy pobrać dane ze spisu towarów ([F4]-Towary), czy z kartoteki usług ([F5]-Usługi). Pobrane pozycje będą oznaczone w polu "typ pozycji" odpowiednio jako TOWAR lub USŁUGA. Po wprowadzeniu specyfikacji dokumentu możemy zająć się wprowadzaniem pozostałych pól opisowych dokumentu. Klawisz funkcyjny {F1} pozwala na rezygnację z wprowadzania specyfikacji i szybki powrót do opisu dokumentu. Przed wyjściem z dopisywania należy zapisać ostatnio wprowadzoną pozycję. Użycie klawisza {F1} w trakcie wprowadzania pozycji powoduje wyjście z dopisania bez zapamiętania tej pozycji.
 
Pytanie
Proszę jeszcze o informację, jak wygląda nadawanie numerów ewidencyjnych deklaracjom wysyłam zbiorowo. Czy każda z nich dostaje swój numer? Czy jest jedno UPO do wszystkich?
Odpowiedz
Przy wysyłce zbiorczej i pobieraniu UPO jako zestaw, każda deklaracja ma nadawany osobny numer ewidencyjny.
 
Pytanie
Czy mają może Państwo wyjaśnienie jak wprowadzać wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, żeby było w odpowiednich wierszach vat-7 i żeby wygenerował się VAT-ue?
Odpowiedz
Aby wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zostału wykazane na deklaracji Vat-7 w poz.23 i 24 należy wprowadzić dokument zakupu w Ewidencji Zakupów z typem nabycia jako WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWE oraz z prawidłowym numerem NIP (kod kraju + spacja + numer). Właściwa stawka Vat musi być przyporządkowana do danego towaru.
 


 
buchalter buchalter
stopka l program księgowy 2  

GRAF-SOFT
Al.Jerozolimskie 91
02-001 Warszawa